torsdag 11 februari 2010

Dumpad Per Brinkemo 592

Författaren till denna bok heter Per Brinkemo och den gavs ut år 2004
Jag tycker att det är bra att folk hjälper Ahmed på hans färd hem från Somalia och att de gör det utan att veta direkt vem han är men att de ändå bryr sig. Den är skriven på ett enkelt sätt och det är lätt att hänga med.

I boken tycker jag det är mindre bra att Ahmeds föräldrar lämnar honom i Somalia och sticker utan att säga något och lämnar honom med främmande personer som blir elakare hela tiden. Jag tycker inte att regeringen ingrepp särskilt snabbt heller, jag menar de viste att han var där men fick inte hem honom för än långt senare. Han hade ju kunnat bli tagen tillbaka till Somalia av polis eller kanske dött av hunger för att han inte haft pengar, vem vet.
Jag gillar heller inte att Ahmed blir slagen av sin pappa hela tiden och att mamman bara ser på utan att säga emot eller reagera.

Det var t.ex. när Ahmed för första gången kommer till svenska ambassaden och sedan får avslag och de säger att de inte kan hjälpa honom. Då blev jag sur helt enkelt. Jag hade förstått att han skulle få problem i ambassaden men jag blev ändå upprörd. Liksom man säger inte bra så att ”vi kan inte hjälpa dig” det är liksom okänsligt. Att kämpa och ta sig till ambassaden och sedan få avslag hade gjort vem som helst sur och där förstår jag varför han reagerade som han gjorde.

Ahmed är som resterna efter en måltid, lämnade.

I Somalia är det ju helt annan uppfostran än det är här i Sverige beroende på vilken religion och det festa i Somalia är muslimska. Det är ju ganska strängt troende i Somalia och om man inte gör som man blir tillsagd får man sig en lusing. Det är det som Ahmed har råkat ut för och åker på stryk för att han inte gör som hans pappa behagar. I Sverige är det ju hela annorlunda och man får inte slå sina barn och man är inte så strängt troende här som i Somalia. Många sedan som bor i Sverige tycker att deras barn blir för svenska och skickar dem till koran skola i ursprungslandet medan vissa lämnar den där.

1 kommentar:

  1. Du gör en engagerad och utförlig redovisning där du bakat in de olika "hattarna" i löpande text.

    I tredje stycket märks det som du besvarar en fråga. Liknelsen är utmärkt men "hänger lite löst" i textens sammanhang. Vid ett tillfälle börjar du på ny rad i onödan.

    SvaraRadera