torsdag 11 februari 2010

Dumpad Av Per Brinkemo 592m

Vit hatt: Det är Pär Brinkemo som har skrivit boken dumpad och den gavs ut 2004.

Gul hatt: Jag tycker egentligen inte att något är särskilt bra i boken för det mesta som händer i boken är dåligt eller sorgligt. Men det är bra att han hittar vänner på vägen till Addis Abeba och att det är så snälla personer som tar hand om han och hjälper han på hans väg. Boken är bra skriven och det finns inte så många konstiga ord. Man lär sig vad som händer i verkligheten och det kan skapa en debatt om bokens händelser och t.ex. i detta fall att barn dumpas i Somalia.

Svart hatt: I princip allt som händer Ahmed är dåligt. Han blir dumpad, slagen, illa behandlad förutom hos dem som hjälper han och hans vänner. Det är inte riktigt något som är dåligt med boken. Fast omslaget gillar jag inte, för att det är inte snyggt gjort, det är inte så snygga färger och bilderna ser lite för konstiga ut tycker jag.

Röd hatt: När jag läste det när Ahmed kommer till ambassaden och får nekelse till pass och att han kan ta sig hem så kände jag mig upprörd att man måste ha föräldrars tillstånd för att få ett pass i en ambassad. Jag tycker att det borde vara annorlunda och att barn som har blivit dumpade i fattiga länder med nästan ingenting skulle få ett pass.

Grön hatt: Sällsynt som ett sandkorn i Antarktis

Blå hatt: Man uppfostrar sina barn olika i olika länder. Som i vissa länder slår pappan sina barn för att visa att det är han som bestämmer. I Sverige är det inte så många som är strängt troende jämfört i t.ex. Somalia där många är strängt troende vilket skiljer oss med Somalia. Det finns även hårdare regler och lagar inom islam jämfört med kristendomen.

2 kommentarer:

  1. Jag fick inte till det med att dela in det i stycken?!

    SvaraRadera
  2. Bra att du rättat dig själv. Du vet väl att du kan logga in och rätta din egen text genom att klicka på skiftnyckeln vid sida om om de inlägg du gjort.

    Nytt stycke markeras antingen genom att börja ute i kanten efter att man hoppat över en rad, eller genom att börja en bit in på nästa rad.

    Du har nog haft lite bråttom för du har skrivit författarens namn med e en gång och ä nästa. Titel på en bok skrivs med stor bokstav. Du har vid ett par ställen skrivit det dialektala han istället för honom (=objektsform).

    Nu kommer vi till det positiva: Du visar upp engagemang och gör en utmärkt liknelse!

    SvaraRadera