måndag 15 februari 2010

Dumpad av Per Brinkemo; 592 m

Boken handlar om Ahmed som dumpas av sina föräldrar i Somalia, och hans väg hem till Sverige igen.

Det som var bra med boken var att den var verklighets baserad. Berättelsen blir mer spännande och levande då. Dessutom får det en att relatera till liknande saker. Fundera och vilja förändra.

Det dåliga var att eftersom den var verklighets baserad så hände det att det blev lite långtråkigt ibland och bara hände samma saker. Dessutom hade inte jag funderat alls på att läsa boken om vi inte hade fått det som uppgift i skolan.

När Ahmed blir slagen känner jag mig ledsen, arg, fylld av medkänsla, tycker synd om honom, men också lite irriterad.

Jag tycker det är hemskt att barn ska behöva bli slagna av sina föräldrar och jag tycker jätte synd om de barn som blir det. Men jag blir samtidigt irriterad över att Ahmed vägrar säga till någon att han blir slagen så att han kan få hjälp.

Ahmed är: Modig som ett lejon, Snabb som blixten och klok som en uggla.

Skillnader mellan Sverige och Somalia kan tillexempel vara att man inte får lov att slå sina barn i Sverige, det är tillåtet i Somalia. I Sverige är huvudreligionen kristendom, i Somalia är det islam. Det är lagligt att tugga kat i Somalia det är det inte i Sverige. Släkten spelar mycket större roll i Somalia, även om man är släkt på väldigt långt håll så räknas man ändå nästan som en familjemedlem. Så är det inte riktigt i Sverige. I Somalia tillhör man ofta en klan, sådan finns i princip inte i Sverige.

1 kommentar:

  1. Intressant innehåll!
    Lite slarv med språket.Det är blandade språkfel så jag trycker ut en papperskopia och ger rättningskommentarer där. Redigera!

    SvaraRadera