fredag 19 februari 2010

Dumpad 592 m

Författare:Per Brinkemo

Ahmed var en helt vanlig kille som hade ett normalt liv. Han hade en familj med syskon,en bra skola att gå i och många bra kompisar som han tyckte om och dom tyckte om honom.
Men plötsligt en dag förändrades hans liv.Det hela började med att dom åkte till Norge för att "söka " uppehållstillstånd. Dom åkte tillbaka till Sverige efter ett år.Men efter bara några veckor frågade hans mamma om han ville hänga med till Mogadishu(Afrika) för att leta efter släktingar.Ahmed blev överlycklig och allt gick bra tills mamman en dag försvann och alla började vara taskiga och behandla honnom som en slav. Han började jobba för att tjäna pengar för att senare kunna ta sig till Addis abeba för att där kunna söka asyl.Och senare kunna komma tillbaka till Sverige.


När jag läste denna boken så tycker jag det är snällt utav Musa och Walid och deras moster att ta emot honnom och låta honnom bo där medans han väntade på pass för att komma till Sverige.Detta bevisar att alla är inte så kallhjärtade utan det finns dom som har en plats över till andra även om dom inte är en nära vän eller någon släkting.

2 kommentarer:

  1. Jag vet inte om jag kan hålla med om att Ahmed var en helt vanlig kille. Han blev ju ofta slagen av sin pappa och han fick inte vara med sina svenska kompisar efter skolan. En förklaring till varför han blir dumpad i Somalia tycker jag också borde finnas med.

    Det var meningen att ni skulle redovisa uppgift 17 här på 60 mil men jag ser att du har den i din skrivbok istället.

    SvaraRadera
  2. Hur tror det skulle vara om du blev dumpad i ett främmande land där du inte känner någon? Vad tyckte du om boken? Vet att du brukar läsa ganska mycket kanske kan du redovisa ännu fler böcker här?

    SvaraRadera