onsdag 10 februari 2010

592 Dumpad

Dumpad av Per brinkemo
Boken som handlar om Ahmed Hassan Ali gavs ut 2004.
Jag tycker att boken är bra eftersom alla inte vet om att barn blir "dumpade" av sina föräldrar. Jag tycker också att boken är skriven på ett bra sätt, men ibland kan boken vara tråkig och man tappar "suget" på att fortsätta läsa boken. Det är också dåligt att dom skriver slutet av boken i början, men på ett sätt är det ändå bra att dom gjorde det. När Ahmed åker med sin mamma till Somalia förstår man att det inte kommer sluta bra och sen när mamman "letar släktingar" så vet man att hon har åkt tillbaka till Sverige. Jag tycker synd om Ahmed för om jag hade blivit "dumpad" av min mamma i ett främmande land skulle jag nog inte klarat av att leta upp den Svenska ambassaden, tänk om det inte fanns någon Svensk ambassad i landet!!! Jag tycker att liknelsen: Sällsynt som en blomma i öknen passar in på Ahmed när han är i Somalia för han berättar att han känner sig ensam och övergiven även när han bor med några kompisar som han träffar. Vi tycker att en familj dumpar sitt barn i Somalia men enligt dom så skickar dom sitt barn till Somalia för att det ska uppfostras och lära sig mer om sin kultur.

2 kommentarer:

  1. Du har med "alla delarna" men får gärna vidareutveckla dina tankar mer. Du skriver engagerat och personligt.

    Glöm inte bort styckeindelning!!!

    Slarv med språket: Brinkemo -med stor bokstav, svenska ambassaden- med litet s

    SvaraRadera
  2. Jag kom på att du inte har samma antal meter som de andra. Vi diskuterade i klassen vilka sidor som skulle vara med i beräkningsunderlaget och räknade ut antalet meter till 592m.

    SvaraRadera