onsdag 10 februari 2010

dumpad av Per Brinkemo 537m

Dumpad av Per Brinkemo
gavs ut för första gången 2004

Gul hatt: Det är bra att man får lära sig om hur det kan gå till i en annan kultur. I svensk kultur slår man inte barn men det värkar vara vanligare i somalisk kultur.Boken är skriven på ett spännande sätt och det blir extra spännande när boken är sann.

svar hatt: När han bodde hos sina släktingar i Somalia så var det ibland lite tråkigt, han jobbade bara i huset och gick ut för att röka. Ibland kunde det vara lite förvirrande och man visste inte riktigt om det var i Sverige eller i Somalia efter som det bytte mellan olika tidpunkter.

röd hatt: När Ahmed (huvudpersonen) rymde hemifrån så tyckte jag att han var osmart som inte tackade ja när en av grannarna frågade honom om han ville sova hos dem i stället och jag kännde mig lite stressad över om han skulle klara sig eller inte. Jag kännde också lite spänning på kvällarna om han skulle hitta någon stans att sova. Sen tycker jag att han borde ha anmält sina föräldrar för då hade han kanske inte blivit dumpad till somalia.

grön hatt: jag tycker att ahmed trivs med sina kompisar som fisken trivs i vattnet,
Han är lugn som en filbunke, och envis som en get.

blå hatt: I somalisk kultur använder man nog mer våld i bråk och uppfostran, det är mer mans styrt och kvinnorna har inte lika många rättigheter som männen, det är nog viktigare med var man kommer ifrån och vilken religion man har i somalisk kultur och det är nog ovanligare med atteism där än vad det är i sverige.

1 kommentar:

  1. Engagerat! Många intressanta tankar!

    Lite slarv med språket; stor bokstav t ex i början av mening och på namn på länder, punkt ( i sista stycket), särskrivning (mansstyrt, någonstans) och stavning (kände, verkar, ateism). Redigera!

    SvaraRadera