söndag 20 september 2009

Under ytan 467m.

Författare: Cecilia Lidbeck
Det här är en parallelberättelse mellan Suss och Henke.
De har två helt olika bakgrunder, Suss har en perfekt familj som bryr sig om henne och vill alltid att hon ska vara försiktig om sig, fast hennes syster dog i en bilolycka någon gång när Suss var liten eller när hon inte ens var född.
Henke, har en alkoholist till mamma, en pappa som bor och jobbar i Stockholm och skickar vykort varje månad och en liten lillebror som heter Simon.
De går båda i samma klass och känner exakt samma sak för varandra. De är kära i varandra fast ingen vågar lägga in en första "stöt". Till sist kommer Suss fram och frågar om de inte kan skita i matte-provet och skolan och åka till Köpenhamn istället, så det gör dem. De vinner en blå liten kanin och de köper ett foto på dem båda när de åker en berg- och-dal-bana, Suss med händer högt upp i luften och Henke med ett fast grepp i handtaget.
De har det jättebra och jättemysigt tills en dag, när Suss avslöjar Henkes hemlighet..

Jag tyckte den var ganska bra, jag brukar inte läsa kärleksböcker, jag läser mer mord och annat för jag tycker det är mycket mer intressantare än kärlek. Fast om jag ska vara helt ärlig, så kan jag faktiskt rekommendera den till dem som gillar kärleksböcker med lite problematik i. Inte riktigt min smak som sagt, men den är ändå rätt bra.

4 kommentarer:

  1. Bra sammanfatttat, blir nästan lite sugen på att läsa om den;) Tycker det är en bra kärleks bok, jag själv tål inte riktigt böcker med mord och sånt:S

    SvaraRadera
  2. jooo, den vill jag läsa. Men du för lång sammanfattning, den är ca 200 ord. Annars är den perfect :P

    SvaraRadera
  3. Det är väl bra att vi lärare "tvingar" er att läsa böcker som ni inte själva hade valt?

    SvaraRadera
  4. Och jag tyckte det var den bästa kärleksboken som kom det året, vilket var 2004.

    SvaraRadera