fredag 4 september 2009

Boktjuven:1506

Boktjuven handlar om en 9-årig flicka som heter Liesel. Hon bor i Tyskland under andra världskriget (1939). Liesels mamma överger henne på stationen och hennes pappa minns hon inte. Hennes bror har just dött och hon vet inte vad hon ska ta sig till. Efter broderns död stjäler hon en bok och det leder till många spännande händelser. Men kom ihåg att lyssna noga för det är döden som berättar.

Boken är skriven av Makus Zusak och jag tycker inte att det är så konstigt att han är så prisbelönt eftersom det här är nog den bästa bok jag läst. Den har verkligen allt spänning, historia, kärlek, sorg, ja allt som gör att man bara inte kan sluta läsa. Jag rekomenderar verkligen denna boken men tänk på att den är en ungdom/vuxenbok så det är inte så jättelätt språk i den,men jag tycker att man ska ge den ett försök, för om man gör det är man bara fast i den.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med Matilda. Det är nog en av de bästa böckerna jag läst också. Den räcker länge, långt efter att man slutat läsa.

    SvaraRadera