söndag 28 mars 2010

Ingen är så söt som du 590 m

Boken handlar om en tjej som heter Sofie och om hennes bästa kompis Emine. Sofie har alltid varit en glad tjej men så en dag är hon inte som hon brukar vara, hon är helt blek och man kan inte prata med henne. Emine undrar vad som är fel och frågar men Sofie säger att det är inget och bara går sin väg.



Men en dag så hittar Emine henne gråtande på skoltoan och får då veta hennes hemlighet.


"Jag hittade honom på nätet.
Han skrev så fina saker till mig.
Han var 16 år.
Trodde jag alltså..."

Jag tyckte boken var jättebra för att den tar upp ett jätte bra ämne som man möter på nästan varje dag. Denna boken handlar inte bara om Sofie och om hur känner sig utan också om hur dem försöker ta fast mannen på ett lite annurlunda sätt men på ett väldigt smart sät.


Jag rekommenderar boken för att när man läser den så tänker man:"tänk om det hade varit jag i den situationen". För tänk om det var jag som satt och chattade med någon på internet som jag trodde var i min ålder och sen så när man träffas så kan man verkligen bli överraskad.


Boken är som en upplysnig till läsaren, att man ska vara försiktig på internet. Men om det skulle vara så att man ska träffa någon som man har lärt känna på internet ska man alltid ta med sig en kompis till träffen.


Boken är skriven av: Siv Widerberg och av Mats Andersson.

1 kommentar: