torsdag 25 mars 2010

Dumpad 592 m

Vit hatt: Boken är skriven av Per Brinkemo och gavs ut 2006.

Gul hatt: Jag tycker det är bra och att det blir intressantare och läsa när själva "storyn" är sann.

Svart hatt: Jag tycker inte att boken var särskiljt spännande och det är enligt mig ett stort minus. Sen tycker jag att det var lite för lite kärlek i den också och att den inte var så jätte bra skriven.

Röd hatt: Ahmed och hans mamma anländer till Somalia och Ahmed är sjuk av glädje. Personerna de ska bo hos verkar trevliga och han är säkert på att vistelsen i Somalia kommer bli underbar! På grund av att folk ute skjuter lite "hejvilt" får han inte följa med sin mamma och leta efter släktingar. Efter några dagar utan att mamman har kommit hem, träffar han en kille som frågat om det är han som har blivit dumpad. Ahmed vägar inte riktigt inse att killen har rätt, utan försvarar sig och påstår att hon snart kommer tillbaka, vilket han snart inser att hon inte gör...!

När jag läser om den här situationen blir jag både besviken, ledsen och riktigt förbannad! Jag förstår verkligen inte hur man kan göra såhär mot ett barn som älskar en över allting!

Några liknelser som stämmer in på Ahmed:
- Lika ensam som en vattendroppe i öknen
- Lika förvirrad som en humla i en myrstack

Blå hatt: Jag har fått känslan av att de somaliska kvinnorna och barnen inte har lika mycket att säga till om som i Sverige. Enligt en del somalier verkar det här med "dumpandet" vara helt okej och ingen verkar direkt vara förvånad, medans de flesta i Sverige nog skulle ha reagerat.

1 kommentar:

  1. Hej Simon. Det är synd att du inte tycker att 60mil är en bra idé för du skriver bra och intresseväckande. Hade varit roligt att läsa det du skulle kunna skriva om böcker som du tycker mer om och som du valt själv.

    SvaraRadera