torsdag 25 mars 2010

Dumpad 592m

Dumpad: uppgift 17.

vit hatt: Per Brinkemo har skrivit boken.
Boken kom ut år 2004.

gul hatt: Jag tycker boken är bra. Det händer lite ”mindre” bra saker i boken, som att Ahmed's pappa slår honom, mamman o syskonen. Han är också för sträng. Men i sig så är boken bra. Bra handling. Den känns ännu bättre när man vet att det är en riktig händelse. Jag tycker Ahmed är väldigt modig. Och det gör så att boken är bättre.

Svart hatt: Det dålig i boken är hans pappa, mamma och släkt. Pappan slår honom. Och han är för sträng. Han tillåter inte att Ahmed är med kompisar eller att han har någon fritid alls. Han måste sticka hem direkt efter skolan.
Hans mamma gör fel med att ljuga om att sticka till Norge. För hon sa att dom bara skulle vara där två veckor. Men istället så är dom där i ett år.
Släkten gör fel för att de inte vill säga till Ahmed var hans mamma är. Och dom är också otrevliga. Ahmed måste göra ärenden åt dom.

Röd hatt: Jag väljer när Ahmed står utanför sitt hus och när hans pappa inte vill släppa in honom, och när grannen kommer och erbjuder att han sover hos henne. Jag tycker denna ”situationen” är extra bra för det är starkt av grannen att erbjuda Ahmed någonstans att bo när hon vet hur hans pappa är. Ahmed's pappa hade kanske blivit sur på grannen eller något annat.

Grön hatt: Jag tycker att Ahmed är modig och stark kille. Han trotsar sin pappa fast att han vet att han blir slagen när han gör det. Jag har sett många filmer som handlar om nästan samma sak. Det är en liten kille som har en pappa som slår honom och är orättvis. Tänker inte alls mycket på honom o.s.v. Så en dag så bestämmer sig den lilla pojken att börja ”kämpa” emot. Han börjar trotsa pappan, inte göra något som han säger. Han är ute sent på kvällarna, kommer inte hem för att äta, han snor pengar från sina föräldrar. Nästan samma sak hände med Ahmed. Han började att komma hem sent, han trotsade sin pappa. Jag tycker att båda de två personer var väldigt modiga. Trotsade sina föräldrar fast de visste att de skulle få stryk.

1 kommentar: