onsdag 7 oktober 2009

Kinesiska draken :935

Theo och Ramona är på ett nöjesfält när Ramona bestämmer sig för att hon vill ha en tatuering. Det blir en drake och tatueraren säger att den är magisk och nyfiken som Ramona är önskar hon sig till det gamla Kina. Theo får panik och tatuerar också en magisk drake för att följa efter. Men det blir inte som de trott, Theo och Ramona hamnar i okila tidsepoker och deras resa blir långvarig för deras drakar slutar fungera. Kommer de någonsig återvända till nutid?

Denna bok är skriven av Kim M. Kimselius och jag tyckte det var ganska bra, men det finns bättre hon har skrivigt i serien. Den var ganska seg men spännande på slutet och man lär sig som vanligt mycket fakta i hennes böcker. Man ska helst läsa dessa böcker i ordning och detta är nr tolv. Den bästa i serien är "Svarta döden" som handlar om pesten i Florence på 1300-talet. Jag tror jag ska läsa om den så jag kan redovisa den för det är riktigt spännande och hemsk...

3 kommentarer:

  1. Eller så kanske du ska göra som Johanna och läsa Kinesen av Mankell. Vet du att den Kinesiska terrakottaarmén ställs ut på Östasiatiska museet i Stockholm hösten 2010. Det ska i alla fall jag se.

    SvaraRadera
  2. Kinesen vill jag läsa. Jag kan verkligen rekommendera Vilda Svanar av Jung Chang. En helt otrolig berättelse om dottern Jung, hennes mor och mormor. Man får följa personerna i en sann berättelse genom Kinas historia från början av 1900-talet till våra dagar. Jag läste boken för många år sedan och kommer fortfarande ihåg mycket.

    Ni har många kul boktips, det skulle var spännande om man kunde sortera tipsen på olika sätt. /Johan T

    SvaraRadera
  3. Läs kinesen som jag gjorde :)

    SvaraRadera