tisdag 13 oktober 2009

Innan jag dör: 746

Boken är skriven av Jenny Downham och handlar om Tessa som är 16 år. Men hon är inte som alla andra. Tessa har leukemi, en sjukdom som gör att hon bara har några månader kvar att leva. Hennes föräldrar är skilda och hon bor tillsammans med sin pappa och bror Cal. Tessas bästa kompis heter Zoey och hon verkar som om den enda som inte är "rädd" för hennes sjukdom. Nu när Tessa inte har så lång tid kvar så börjar hon skriva en lista som hon ska hinna göra innan hon dör. Och högst upp står det att hon vill vara tillsammans med en kille.

Jag tycker att boken är jätte bra. Författaren får verkligen med en i boken och beskriver allt bra. Det är en annorlunda bok tycker jag, men samtidigt vanlig. Det bra med boken är att utan att man direkt vet om det så tänker man efter hur det är i boken, vad som skulle hänt om Tessa gjort något annat. Och man blir alltid peppad på att läsa mer.

1 kommentar:

  1. Den här boken har jag tänkt men inte hunnit läsa. Ska jag göra det snart. Kul att du gillade den.

    SvaraRadera