söndag 4 oktober 2009

KINESEN 1539 m.


Författare: Henning Mankell.
Den 12:e januari 2006 i en liten by, Hesjövallen, står
Hudiksvallspolisen inför kanske deras grymmaste och kanske mest skräckinjagande fall någonsin. 19 gamla människor har blivit slaktade med ett samurajsvärd och det enda undantaget är en 12-årig pojke. När domaren Birgitta Roslin läser om fallet får hon reda på att hon är släkt med ett av de mördade paren.

Eftersom att polisen har fullt upp, tar Birgitta Roslin fallet i egna händer för att försöka lista ut vad som egentligen har hänt. Hennes upptäckter leder henne bak i tiden och till andra kontinenter. Fallet knyts ihop med kinesiska järnvägsbyggare i Amerika på 1800-talet där kineser och människor från andra länder tvingas arbeta som slavar. Den handlar också om "det gamla Kina" och hur det är i Kina idag.

Och nu tänker jag inte skriva mer, för då avslöjar jag alltför mycket. Jag tycker att den var jättebra, Henning Mankell vävde in händelser som jag tror att många inte känner till. (Kina t.ex). Den var bäst i början, en bit in och i slutet. I mitten var den lite svår men det är nog för att den egentligen är en bok för vuxna, många svåra ord men om man läser hela meningen så fattar man vad ordet innebär ändå.
Jag rekommenderar den till alla, tjejer, pojkar, gamla, unga för den är riktigt bra.

6 kommentarer:

  1. Jag tycker också att den var bra. Intressant när man dels skiftar i tid dels att lära sig om olika länder och dess historia i en "deckarbok" eller hur? Att du upplevde den som svår i mitten kan dels bero på språket dels på att du inte har hela förförståelsen. Du får gärna fråga mig så kan jag berätta mer om hur det var/är i Kina och USA./Gert

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag har funnit att du ofta läser deckarböcker för vuxna. Är det medvetna val från din sida eller har det bara blivit så?

    Har du läst Stieg Larsson böcker?

    SvaraRadera
  4. Det har nog bara varit en slump, faktiskt. Jag fick vissa böcker av pappa som jag kunde läsa, men jag tycker att deckare för vuxna är mycket bättre. Varför vet jag inte, det är kanske för att de är mer spännande än deckare för barn.

    SvaraRadera
  5. oj, förresten, jag har inte läst Stieg Larsson böcker. Jag har sett första filmen men jag har inte läst boken.

    SvaraRadera