måndag 14 december 2009

En liten chock. 570 m

En liten chock. 570 m

Författare: Johanna Lindbäck

Denna bok som jag läst i bokcirkeluppgiften handlar om (huvudpersonen) Gustav. Han går 3:e året på gymnasiet, det är mitt i vintern och bara några månader kvar till studenten. När han började gymnasiet hade han som mål att ha 3 saker gjorda innan han tar studenten som var: En flickvän eller en tillfällig tjej att ha sex med, nya kompisar som inte har som huvudintresse att sporta, för det är inte hans grej heller. Han vill också på något sätt ha en ''ny personlighet''. Han vill inte vara så blyg och inte vara rädd för att prata som innan.
Gustav bor ensam med hans pappa Jack som är från USA. De bor i Luleå i Sverige och jobbar och går i skolan där med. Jacks mamma är inte med i boken, henne får man läsa om lite senare i boken som jag inte tänker berätta om, det får ni själv läsa.
Det hela börjar med att Gustav kommer försent på morgonen till engelskalektionen och de har en vikarie. Det är något speciellt med denna vikarien, det är för Gustav inte vilken vikarie som helst..

Jag tyckte denna boken var bra. Man hänger med och den var lätt att komma in i tyckte jag. Vissa tillfällen tyckte jag den var lite långtråkig, precis som vissa sidor bara fanns där för att fylla ut. Men det fanns också mycket humor i den.

En sak som jag inte förstår riktigt, var varför man berättar så sent i boken och varför man aldrig får veta något om hans mamma. Det står någon gång: ''det var ju synd det som hände hans mamma'' och då tror man att man ska få veta vad som hände, men det får man inte. Jag tror att det kanske är något sätt att få läsaren att fortsätta läsa.

Om jag skulle betygsätta denna boken på en skala 1 - 5 skulle den få en 4a för att den var rolig och det (som jag tror) var en bra taktik att berätta så sent om Gustavs mamma i boken för att få läsaren att läsa vidare. Jag kan rekomendera den till alla som gillar både humor, sorg och romantik.

2 kommentarer:

  1. Man blir ju genast nyfiken på den där vikarien! Var det den tjej han letade efter?

    SvaraRadera
  2. Det verkar vara en bra bok, Ville. Du har skrivit om den på ett sätt som gör den intressant. Säkert kan det vara så som du skriver att författaren inte berättar om mamman för att få läsaren att bli nyfiken och vilja läsa vidare!

    SvaraRadera