tisdag 29 december 2009

Dimmornas ö: 489

Flickan Larne och den nu unge druiden Mung bestämmer sig efter den gamla fågelkungens "avgång" för att emigrera till den så kallade "Dimmornas ö" eller som vi skulle sagt; Island. De förväntar sig en lycklig fristad men Island är inte mycket bättre än deras gamla hem. På vägen lider de skeppsbrott och kommer ifrån varandra. Mung kommer tillslut iland med en roddare, Ixi, och de tillfångatas som slavar hos en hövding på ön. Under tiden har Larne kommit iland några kilometer bort och letar desperat efter Mung.

Detta är den tredje boken i serien om Fågelprinsen som är skriven av Maj Bylock. Jag tycker den är ganska bra men jag hade nog rekomenderat lite mindre barn att läsa den för jag tycker inte den är så "djup". Den har bra beskrivningar och fantasi men språket blir lite konstigt ibland.

2 kommentarer:

  1. Vad är det som är konstigt med språket. Om boken lämpar sig för yngre läsare bör inte språket vara för krångligt.

    SvaraRadera
  2. jag vet inte, jag kan inte förklara det. Du får läsa den och säga vad du tycker!

    SvaraRadera