fredag 13 november 2009

Den svarta katten: 72

Huvudpersonen får någon form av psykisk sjukdom och börjar behandla sin fru och sina älskade djur illa. Det blir bara värre och värre och tillsist dödar han sin favortkatt Pluto. Efter det följer en rad mystiska händelser som att deras hus börjar brinna och Pluto besöker huvudpersonen i drömmarna varje natt. Han bli mer och mer desperat och börjar leta efter katt. Men det blir inte som han tänkt sig och läget blir bara ännu värre.

Denna boken var så kort att det var svårt att göra en sammanfattning utan att skriva av hela... Jag läste denna för att det stod om den i vår svenskbok och jag tänkte att jag lika bra kunde läsa den. Egentligen var den ganska konstig och inte så värst bra men den var spännande ialla fall. Jag tror jag ska läsa någon mer bok av honom eller Mary Shelly för att läsa lite mer "gamla böcker". Skriven av Edgar Allan Poe.

2 kommentarer:

  1. Detta är en klassiker och Poe's berättelser är föregångare för alla detektivhistorier. Vi återkommer till honom när vi läser litteraturhistoria.

    SvaraRadera
  2. Både Poe och Shelly tillhöra mina favoriter. Läs Frankenstein!

    SvaraRadera