måndag 2 november 2009

Den som älskar något annat, 642 m

Författare: Karin Fossum
Kristine och Reinhardt är alltid ute och går på söndagskvällarna men en kväll blir inte som alla andra. Vid foten av ett träd hittar paret en blek halvnaken kropp. De ringer polisen och väntar. Konrad Sejer dyker upp och intervjuar dem.
Efter ett tag, försvinner en till pojke. Alla i staden är oroliga, för de tror att det rör sig om en seriemördare.
Konrad Sejer och hans kollega Skarre, som han kallas, går till den skolan som den förste pojken gick på. De frågar barn och vuxna om de sett eller hört något misstänksamt, de kommer fram till att det är en snubbe i en vit bil som kör omkring på skolgården och tittar på barnen när de leker. Konrad och hans kollega börjar spinna ideér och kommer fram till lösningar som de gärna hade slupit att lösa.

Jag tycker att denna boken var ganska bra, beskrivningarna var så pass bra att jag kunde se framför mig allt som beskrevs. Karin Fossum skriver så bra, att jag måste läsa fler av hennes Konrad Sejer - deckare för detta var tydligen den åttonde boken...

3 kommentarer:

  1. Är detta en vuxenbok eller ungdomsbok?
    Jag tycker också Karin Fossum skriver bra. Detta är kanske något för jullovet!

    SvaraRadera
  2. hm.. om jag skulle gissa så skulle jag gissa på att det var en vuxenbok men det kändes som en ungdomsbok när jag läste den..

    SvaraRadera
  3. Karin Fossum skriver bara vuxenböcker. Jag läste alla hennes deckare förut men efter ett tag tyckte jag att de var för våldsamma och obehagliga. Men jag gillar Konrad Sejer så kanske är denna även något för mitt jullov. Du skriver (lite för långt) men väldigt bra Johanna.

    SvaraRadera